Kontynuujemy temat
wielkiego refektarza. Tym razem opiszę (wykorzystując artykuł C.
Steinbrechta) malowidła zdobiące ściany i sklepienia
pomieszczenia. Weryfikację informacji zawartych w artykule
niemieckiego konserwatora przedstawię w kolejnej notce.
Jak pisałem w
poprzedniej części po wybudowaniu hali pomieszczenie podzielono na
trzy części. Ściany oraz sufit pokryto jednolitym,
drobnoziarnistym, szarym tynkiem. Na nim wykonano pierwszą
dekorację malarską (datowaną na koniec wieku XIV). Składała się
ona z małych, zielonych i czerwonych kafli, ożywionych ręcznie
wymalowanymi pędami liści. Na
sklepieniu zastosowano kolor zielony oraz czerwień, a pola międzyżebrowe pokryto błękitem. Analogie do opisanej dekoracji
konserwator odnajduje w sztuce włoskiej (podobny wzór kaflowy
widział podczas zwiedzania ruin zamku Sabionara koło Ali). W tym
samym czasie powstało malowidło przedstawiające koronację Maryi
znajdujące się na południowej ścianie komnaty.
Kolejne
warstwy malarskie wykonano w okresie baroku (w czasach biskupa
Rudnickiego). Wykonano je na ścianach i sklepieniach partii
pomieszczenia obejmującej drugie i trzecie przęsło. Jak pisze
Steinbrecht w tym okresie funkcjonował tam refektarz. Dekorację
tworzyły różnorakie ornamenty obejmujące między innymi:
krajobrazy, palmety, czarne latorośle oraz kunsztowne napisy w
żółtym obramieniu.
W
okresie rządów biskupa Radziejowskiego podjęto decyzję o
stworzeniu w wielkim refektarzu galerii biskupów. Po tej realizacji
zachowały się (widoczne i dzisiaj) herby biskupów z numeracją i
sentencją pochwalną. Pod tymi malowidłami umieszczono olejne
portrety biskupów (miejsce przechowywania – Frombork (?). Warto
dodać, że opisany wyżej zespół herbów powstał na białym
tynku. Został on położony przynajmniej na ścianie zachodniej
(trzy przęsła od strony południowej) komnaty, zasłaniając tym
samym wcześniejsze realizacje malarskie (z późnego średniowiecza
i okresu baroku). W tymże okresie miał powstać także nowy wystrój
malarski obejmujący czwarte przęsło pomieszczenia. Pokryto je
kolorem purpurowo-czerwonym z wykorzystaniem motywu latorośli.
Kolejne
herby domalowano w okresie rządów biskupa Grabowskiego. Według
Steinbrechta ujednolicono w tym okresie wystrój malarski południowej
i środkowej partii wielkiego refektarza stosując w tym celu kolor
purpurowy. Już w czasach opisywanych przez badacza (początek wieku
XX) z realizacji tej pozostało niewiele.
Biskup
Krasicki nakazał wykonać (na tarczach łukowych pomieszczenia) szaro-zielonobrązowe pejzaże (usunięte w 1903 roku). Wykonano je na
białych tynkach, które położono na wszystkich (poza północną
partią) ścianach wielkiego refektarza.
Kończąc te rozważania trzeba wspomnieć o późniejszych działaniach
konserwatorskich z lat trzydziestych XX wieku. W dużym stopniu
zatarły one pozostałości malowideł, które widoczne były jeszcze
w okresie opisywanym przez Steinbrechta.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz